Karipap putaq..

| Monday, September 16, 2013
Sabtu lepas aku dok berkampung kat penang, soo merewang la malam tu membuat segala bagai jenis kuih, gubahan hantaran dan membuat perhiasan pelamin.. depa ni dok buat kuih karipap pusing malam tu, aku dok tengok dan blajaq la skit-skit.. syiok gak aku tengok.. pastu aku amik la resepi dari depa... 




Ni la gambaq-gambaq sempat aku tangkap masa kat rumah sepupuku...

Jadi... Harini aku pun nak practice laa ape yang aku blajaq kat rumah.. haha.. aku buat karipap putaq sendiri...

taraaa.....

Step 1 : Tepung gandum, marjerin dan sedikit minyak, uli bulat-bulat macam kat gamba tuu.. 
(tu tangan jiha hihi)

Step 2 : Untuk lapisan ke dua, uli tepung gandum dengan air smpai jadi macam kat gamba, haa pastu kepal-kepalkan... jadikan bulat...

Step 3: roll kan adunan tadi 2 kali secara bertentangan..


 Step 4 : Buat gulungan pastu potong 2 seperti gambar di atas..

Step 5 : Roll kan semula, haa kan dah nampak pusaran! hihi..


haaa... ni inti die kentang, daging cincang serbuk kari ngan sedikit udang kering... masak la ikut suke...

ni la hasilnyee... tara...


  ni setelah siap dimasak... hihi.. nyum nyum nyum.... jemput makan!


NotaKaki: siapa-siapa yang tak clear dengan step2 aku bagi,jangan segan tanya naaa.. Insyallah aku bole ajaq.. hihi.. :)

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright © 2013 Coretan Penaku
Minimum Viewing Requirements: Google Chrome | IE 10