3 Benda perlu ada jika saya terdampar di sebuah pulau

| Thursday, October 24, 2013
1. Parang



Orang selalu akan membawa pisau, tetapi saya akan membawa parang sebab pagi saya parang lebih memudahkan kerja untuk memotong kayu2 besar, buluh untuk dibuat rakit dan menebas pokok di hutan. Parang juga akan saya gunakan untuk membuat tempat pelindungan, membuat rakit dan menyembelih binatang yang boleh dimakan di pulau tersebut. Selain itu, parang boleh digunakan untuk mengorek lubang untuk bercucuk tanam. 

2. Api/Lighter/Mancis



Digunakan untuk menyalakan api diwaktu malam dan membakar daun2 kering untuk membuat asap kecemasan supaya orang akan sedar bahawa saya berada dalam keadaan kecemasan. Selain itu, api digunakan untuk pertahanan, membakar makanan dan tanda kecemasan. Saya tidak mempunyai kemahiran menghidupkan api sendiri, jadi saya mancis atau lighter sangat berguna bagi saya. Jika keadaan tanah basah, saya masih boleh menghidupkan api di pulau tersebut.

3. Kain putih yang besar



Saya akan membuat sebuah rakit dan akan menggunakan kain tersebut sebagai pelayar, supaya rakit saya boleh berlayar menggunakan angin. Saya juga akan menulis tanda kecemasan diatas kain putih tersebut. warna putih juga saya gunakan kerana saya ia boleh dinampak dari jauh. Kain juga akan saya gunakan sebagai selimut, dan mempunyai pelbagai kegunaan lain. 

Jika saya terdampar di sebuah pulau...
Saya akan membina tempat perlindungan di pulau tersebut, Saya akan mengumpul sebanyak makanan yang ada dipulau itu dan saya akan membina sebuah rakit untuk saya berlayar mencari pertolongan. Sebelum saya berlayar saya akan meninggalkan kesan di pulau tersebut dengan memberi tahu perkenalan diri saya. Saya akan berlayar menggunakan pengetahuan geografi saya mengenai arah tiupan angin, bintang dan  keadaan muka bumi. 



0 comments:

Post a Comment

 

Copyright © 2013 Coretan Penaku
Minimum Viewing Requirements: Google Chrome | IE 10